ELINS ESPLANAD

Vardag eller fest? – Det spelar ingen roll. 
Det här är en esplanad, en mötesplats fylld av upplevelser.

Uppdragsgivare

Uppdraget

I samband med en utbyggnation, behövde man placemaking verktyg för att kunna jobba vidare med det redan fina varumärket Elins Esplanad och hur man tar det vidare in i framtiden. 

Projektets webbplats: elinsesplanad.se

Utmaningen

Elins Esplanad i Skövde invigdes i slutet av 2008 och tog snabbt position som ett trevligt och lokalt förankrat köpcentrum med brett utbud för familjen. Man hade satt en bra grund vad gäller place branding, men behövde 10 år senare i samband med en utbyggnation, verktyg för att kunna jobba vidare med varumärket från ett placemaking perspektiv. 

Vår metod

Efter första workshopen och undersökningen insåg vi och uppdragsgivarna att man behövde ta mer hänsyn till “esplanaden” i huset. Vi behövde tillföra mer lugn och göra det mer upplevelsestyrt. Addera mer livsstil och självförtroende.

Sett ur InPlace perspektiv och varumärkets fyra placemaking dimensioner (erbjudande, miljö, kommunikation och beteende) så var Elins Esplanad, i och med dess uthyrningsplan av de nya lokalerna, i stort sett hemma när det kommer till erbjudandet. När det gällde miljön var det mesta i byggnadens arkitektoniska uttryck och lokalernas utformning fastställt. I och med ombyggnationen diskuterades dock hur den nya miljön påverkar varumärket och hur samma känsla kunde skapas i exempelvis lös inredning såsom loungeytor och skyltning. I nuläget konstaterades att behovet var störst i att vidareutveckla varumärket i kommunikation och miljö.

Resultatet

InPlace tog varumärket till nästa nivå genom att utveckla dess kommunikation och guide för miljö. InPlace levererade bland annat översyn och utveckling av varumärkesstrategi, guide för kommunikation, kommunikationsstrategi och guide för miljö.

På Elins Esplanad levereras alltid “Bästa känslan” i en omtänksam och upplevelsefylld mötesplats.