EDITHS KÖK

Farmor Edith lagade för mer än ett sekel sedan mat med passion och kärlek i sitt kök i Alingsås. Barnbarnen Ulf och Claes Melin är entreprenörerna bakom Maxi ICA Alingsås och handelshuset Vimpeln, där restaurangen Ediths Kök också är belägen. 

Uppdragsgivare

Uppdraget

Logotyp, grafisk profil och storytelling för nyöppnade Ediths Kök, samt skyltprogram och förslag på hur konceptet kan appliceras i restaurangen.

Projektets webbplats: edithskok.se

Utmaning

 I samband med att handelshuset Vimpeln slog upp portarna i det nyrenoverade och ombyggda bomullsväveriet i Alingsås, flyttade även den nystartade restaurangen Ediths Kök in i de anrika lokalerna. Restaurangen förde Ediths arv vidare med hemlagad mat, omtanke och kvalitet.

Ediths Kök drivs i ICA Maxis regi och inför öppningen var man i behov av bland annat logotyp, grafisk profil och att få den narrativa berättelsen på pränt.

Vårt arbete

InPlace tog fram en identitet och grafisk profil utifrån briefen kring konceptet.
I arbetet ingick även idéskisser för personalens klädsel, skyltprogram och fotografier upptryckta på canvas för att förstärka känslan och visualisera berättelsen om Edith. Menyer, brickor, takeaway-förpackningar och andra brandade produkter togs fram i enlighet med den grafiska profilen.

Resultatet

I dag är Ediths Kök en välbesökt och omtyckt restaurang som med stolthet kan erbjuda hemlagad mat gjord på noga utvalda råvaror. Maxi ICA Alingsås – en av Sveriges främsta ICA Maxi-butiker – storsatsade på sitt egna kök och blev en kundsuccé, där kökets populära luncher serveras på restaurangen. En kort tid efter invigningen, öppnade Ediths Kök ytterligare en restaurang i Alingsås. Ediths arv lever vidare och familjens framåtanda och utveckling i tre generationer, stärker Alingsås som handelsstad.